Wednesday, August 29, 2007

Balik Kampung

Minggu ini saya bercadang hendak balik ke kampong.Saya merancang balik pada hari Jumaat (cuti umum tu)pagi, kalau boleh sepagi-paginya.Malas saya bersesak-sesak kalau balik lambat nanti biarlah saya pulang waktu orang tengah sedap tidur.Lagipun sempatlah saya melawat kebun yang dah tiga bulan tak jenguk jika sampai awal.Kesianlah pula sebab hasilnya selalu saya pulun tapi lama tak datang jenguk.Masa dulu sebelum ia mengeluarkan hasil saya kerap balik dan kadang2 saya tidur kat pondok sebab jarak kebun ke rumah orang tua saya lebih kurang 27 km.Banyak yang saya laburkan semasa memulakan projek ini, dari mula membeli kebun hinggalah ia mengeluarkan hasil, semuanya wang gaji dan elaun kerja luar di tempat kerja sekarang ni.Berkat sungguh rezeki tempat kerja ini,kalau MD tahu tentu ia merasa bangga juga.



Inilah gambar yang di ambil dari atas.Kebun saya tak kelihatan semasa tahun 2005 dari satelite,setelah menjadi member google dan saya meminta agar diplotkan kawasan saya,maka pada tahun 2006 barulah kawasan ini nampak.Tapi data yang kelihatan tidak tepat kerana tanaman kelapa sawit dan pondok sepatutnya ada.Jika di lihat data ini di ambil pada 2003.




Kedua, seperti yang saya janjikan pada orang tua,saya akan membawa 3 atau 4 tandan pisang tanduk yg saya tanam kat tanah rezab ini.Ikutkan hati saya nak bawa lebih sebab pisang tanduk yang sedang berbuah melebihi 30 tandan.Tapi di sebabkan faktor muatan kenderaan itu saja yang boleh saya isi.Bangga juga saya boleh mengekspot pisang dari bandar ke kampong bahkan ke Singapura (nak hadiahkan ke rumah uncle Burn).

Target yang ketiga ialah memasang lampu sensor (Steinel) kat rumah abang dan kawannya. Abang sulung saya berminat sungguh dengan lampu ini hingga kawannya juga pun ingin memasang.Dulu saya ada pasang lampu kat rumah orang tua selama 2 tahun dan banyak feed back yang bagus.Saya dah pakai selama 3 tahun dan puas hati dgn kualitinya jadi tak takut nak recommend.Lepaslah duit minyak+tol balik kg kali ini tapi kena kerja sikit la...

No comments: