Friday, January 15, 2010

Kebun Sayur

Pada minggu lepas saya ada menemui seorang penanam sayur berhampiran pejabat di Batu Cave, Gombak. Mungkin sudah biasa berjumpa, pekebun cina ini berkongsi pelbagai tip-tip dan pengalaman sejak menanam sayur di tanah rezab ini. Tujuan saya ke sini ialah ingin mengetahui cara-cara beliau mengusahakan tanah yang kecil ini kurang dari 1 ekar bagi menjana pendapatan yang maksimum dengan kadar segera. Sayur berdaun dan Salad. Beliau menggunakan jentera beroda dua bila membuat batas dan mengemburkan tanah, tambahnya sudah 3 tahun jentera buatan china ini di guna tanpa pernah rosak. Kira berbaloi juga dgn harga RM1500 bleh guna 3 tahun.Sebab saya bertanya kenapa beliau tidak membeli jentera buatan Jepun (>RM5000).Maaf gambar jentera tidak kelihatan kerana di tutup dengan kanvas sebab tidak di gunakan pada hari itu.

Berhubung dengan pasaran, beliau menjual sendiri sayuran ini di pasar malam di sekitar
Gombak. Cara sayur ditanam mengikut masa yang dan kuantiti yang telah di tetapkan bagi menjamin sentiasa ada pungutan setiap hari.







Sistem pengairan yang mudah dan ringkas

5 comments:

Abd Ghani said...

Kebanyakan org tua2 tak kedekut ilmu. Dan sebenarnya tak kira bangsa apa. Kekadang bangsa asing lebih murah ilmu dr bangsa sendiri.

Siti Salizah said...

Saya pembekal Baja Organik Abu Tandan Kelapa Sawit Proses. Baja ni sesuai untuk tanaman sayur, Kelapa Sawit, dan macam-macam lagi.hasil penggunaan baja ini juga memuaskan hati,sayuran lebih hijau dan subur.harga pun murah.. RM 550.00 Perton. untuk keterangan lanjut hubungi saya 017-7363278..atau email anisfarhana_ibu@yahoo.com.

joeqlate said...

saya membekal fertilizer daripada taiwan untuk penaman kebun sayur berscala jualan besaran...terbukti berkesan dan digunai oleh pekebun sayur di cameron highland-joe_qlate@yahoo.com

Unknown said...

kami syarikat dari BIO ORGANIK PLANTATION BERHAD,anak syarikat felcra niaga,felcra berhad,membekal baja bio organik,dan baja organik kompos,sijil di iktirah OLEH ( ISO )
(FAMA)(AGRO PERTANIAN)(BOF)...............100%%%%% organik,organik untuk tanaman anda,
berminat hubungi 0124494491/0177710136 pgwai permasaran hafiz

Unknown said...

syarikat kami berada di SERI ISKANDAR PERAK,membekalkan baja organik siap packing dan belum packing,,tanah hitam hasil dr loji sawit grusher,,100tan any time boleh hantar,,berminat call 0124494491
dah siap proses dan di bungkus adalah baja bio organik nurich kompos organik