Thursday, August 20, 2015

Janji

Janji

Dipanjangkan pesanan dari nota UMKI

Segala puji hanyalah milik Allah Swt.  Tidak ada yang patut disembah selain Allah.  Tidak ada yang boleh kita minta petunjuk dan pertolongan selain Allah.  Dan, tidak ada yang berkuasa menghidupkan dan mematikan, kecuali Allah. Di tangan-Nya lah segala yang nampak dan segala yang ghaib. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, para sahabat dan ahli keluarga Baginda. 
Alhamdulilah, dewan kuliah ini terus meluncur membawa tazkirah dan muhasabah, agar diri pensyarah khususnya dan semua siswa/i amnya memperoleh sedikit bekalan kehidupan bersandarkan pengalaman.
Pengalaman tidak akan menipu … ia menjanjikan kupasan kehidupan lebih bermakna. Misalnya, dalam hidup kita banyak berjanji. Kita berjanji dengan mak dan ayah, suami(isteri), anak-anak, bos, rakan pejabat mahupun musuh politik. Bagi orang-orang beriman, ALLAH mengingatkan:
“Wahai orang-orang beriman, penuhilah setiap janji dalam aqad-aqad itu…” (Terjemahan surah al-Maidah:1)
Kita banyak menabur janji. Namun politikus di Tanah Air kelihatan lebih teruk … berjanji dan kemudian menipu. Seolah-olah ia tidak dapat dipisahkan. Janji menuntut akauntabiliti. Jika berjanji hendak bayar hutang, maka wujud tanggungjawab untuk membayar hutang. Besar atau kecil janji, nilainya tetap sama iaitu dipertangungjawabkan di depan ALLAH.
Rasululah s.a.w terkenal dengan sifat al-amin. Bila Rasululah s.a.w berjanji, maka segera dikotakan, tiada istilah tunggu esok, atau bila senang.
Ini kisah menarik. Baru-baru ini saya melatih anak berusia lapan tahun bermain monopoli. Ianya satu proses latihan dan pembinaan perniagaan melalui strategi perniagaan.
Saya berjanji kepada diri sendiri untuk terus menjadi mentor kepada kejayaan anak sendiri. Bila saya berjanji, ia membawa kepada akauntabiliti. Ada kesungguhan di sini. Bila kita tidak letakkan janji, maka ianya tinggal tanggungjawab tanpa diikuti dengan kesungguhan.  
Menyingkap sejarah hidup, arwah abah tidak pernah berjanji apa-apa kepada saya. Arwah abah tahu dia tidak berkemampuan untuk memberi kekayaan kepada anak-anaknya.
Masa saya kecil dahulu, saya selalu bertandang rumah kawan untuk main monopoli (mainan orang kaya masa itu). Saya minta arwah abah belikan monopoli, tetapi arwah abah cuma membisu. Dengan pendapatan bulanan RM385 ketika itu, saya tahu arwah abah tidak mampu memenuhi keinginan tersebut.
Saya tidak berputus asa. Saya berjanji kepada diri sendiri untuk ‘design’ monopoli hasil buatan sendiri dengan nama Monopoli RB. Dengan kreativiti kecil yang ada, saya buat sendiri papan dan not wang monopoli dengan kertas A4 yang ada ketika itu. Setiap not wang saya gunakan pensil warna untuk mewarnakan mengikut nilai RM yang ada pada ketika itu.
Ya Monopoli RB terhasil. Janji diikuti dengan akauntabiliti dan kesungguhan…
Walaupun hasil kerja saya diketawakan oleh rakan-rakan serba kaya, tetapi arwah abah memuji saya. Walaupun kualiti Monopoli RB tidaklah baik, tetapi saya gembira dengan produk RB saya. Self esteem saya meningkat dengan pujian arwah abah, dan ketawa rakan-rakan tidak menjanjikan apa-apa.
Pagi tadi tiba-tiba hati saya syahdu mengenangkan arwah abah. Pengorbanan arwah abah dan mak tidak mampu untuk saya balas. Lebih-lebih lagi sumbangan besar abah dalam Tarbiah Haji & Motivasi Umrah, wawasan hidup, disiplin diri dan kewangan untuk anak-anaknya. Arwah abah banyak berpesan tetapi kurang berjanji. Hidupnya lapang dan tenang biarpun berpendapatan kecil.
Kita pula …
banyak berjanji tetapi kurang berpesan …. (Rujuk Surah Al_Asr). Hidup berhutang biarpun berpendapatan besar.
Airmata saya berlinang ketika mengetuk keyboard PC ini. Berlinang kerana arwah abah sumber self esteem diri sudah tiada di sisi. Mak pula semakin uzur usia dipertengahan 80 tahun.
Terlalu banyak kita berjanji,
Kita janji dengan ALLAH tetapi kita tidak menghadirkan hati ketika mengadapnya, Sekurang-kurangnya 17 kali sehari kita berjanji bahawa Hanya kepadaMU kami menyembah dan meminta pertolongan,
 Tetapi akauntabiliti dan kesungguhan tidak menemani kita diluar solat.
Kita masih mengagungkan makhluq dan meminta pertolongan dari makhluq.
Dunia masih kuat dalam diri kita rupanya….
Kita berjanji hendak pergi masjid, tetapi kita tetap melayan TV.
Kita janji hendak bertahajud, tetapi tidur menjadi keutamaan 
Benar, banyak janji kita dengan ALLAH tetapi tidak diikuti dengan akauntbiliti dan kesungguhan.
Sang suami berjanji macam-macam kepada isteri, tetapi janji hanya tinggal janji. Ramai dikalangan masyarakat kita yang tidak melayan isteri dengan baik hatta sanggup memukul isteri dan anak-anak. Ada juga yang mengabaikan nafkah isteri dan anak-anak. Masa aqad nikah, sang suami berjanji dengan melaksanakan amanah. Tetapi tidak semua mampu memikul janji dan amanah. Kita juga turut berjanji dengan anak-anak, tetapi janji akan berakhir dengan mainan kata-kata.
Jadilah Hamba ALLAH yang memegang teguh dengan melaksanakan janji
Jadilah suami/isteri yang sama-sama mengambil akauntabiliti
Jadilah ayah/ibu yang kurang berjanji, tetapi banyak berpesan dan meneliti…
Usahlah jadi ahli politik yang janjinya akan dihisab di Akhirat. Usahlah membiarkan diri untuk dipanggang di neraka ALLAH akibat menipu atas setiap janji.
Janji lebih bererti jika dihadirkan bersama dengan akauntabiliti dan kesungguhan.
 Wallah’alam.

No comments: