Tuesday, September 09, 2008

Petai,Durian,Mangga,Kelapa Matag,Betik dan Kambing.

Menjaga pokok bunga kantan dan pisang tidaklah serumit mana, banyak masa yang terluang apa tah lagi tempat kecik macam kat tepi sungai ni. Saya ingin mencuba projek yang baru bagi menghilangkan rasa jemu melihat pisang dan bunga kantan, jadi saya menanam anak pokok petai 27 pokok, durian kunyit 25 pokok, anak pokok mangga 15 pokok dan pokok kelapa matag 50. Kalau nak tunggu memang lama baru dapat hasilnya. Saya beranggapan kalau saya tak menanam langsung confirm tak merasa, lebih baik mencuba.

Trial projek betik dan kambing saya tangguh sehingga habis raya. Pasaran betik muda sebagai sayuran sangat popular bagi pasar pagi di tempat saya. Oleh itu saya ingin menambah bilangan pokok betik yang sedia ada bagi menampung bekalan. Manakala projek kambing untuk berseronok2 dan bertujuan untuk mengelakkan penggunaan racun bagi mengawal rumpai disamping faktor baja.Kayu utk buat kandang mungkin boleh dpt free dari tapak perumahan sebelah yg hampir siap.


5 tahun kan ku tunggu.....durian kunyit




Petai oh petai kenapa kau mahal.....



4 comments:

tajudin said...

ya bagus tanaman petai tu...ramai orang (pakar) suruh saya start tanam petai...

Orang Padi said...

Betul tuan Tj, klu ada umur pjg bolehlah kita makan...

Norhayati Ahmad aka eixora said...

di mana leh dapat benih pokok petai???

Unknown said...

Call Hj Rahim 0127606921 (Kluang, Johor). Anak pokok petai kami adalah dari baka pokok yg telah menghasilkan buah petai yg berkualiti.