Wednesday, October 22, 2008

Projek Syawal

Kerja-kerja membersihkan tanah di bawah ban tepi sungai sejauh 400meter sedang giat di lakukan. Penyediaan tapak baru amat perlu untuk menampung pemindahan rumpun pokok kantan yang di pindahkan seperti dinyatakan sebelum ini. Ada hikmahnya juga pihak pemaju berbuat demikian, dengan ini saya boleh menanam dengan lebih teratur, berbaris dan cantik. Dulu semasa mula menanam saya cuma anggap untuk pokok hidup saja. Dari permerhatian saya sejak 2004 kawasan tepi sungai ini sesuai untuk pokok pandan atau pokok bunga kantan atau keladi. Tanah bawah ban ini di tenggelami air jika air pasang besar, tapi setahun cuma sekali dua saja biasanya pada bulan 11&12. Oleh itu pokok pisang tak berapa sesuai. Kali ini saya meminta bantuan pekerja luar untuk projek syawal, ini kerana saya mahukan ianya selesai sebelum penghujuang bulan.


Insyallah, Kerja-kerja pembersihan kawasan baru siap sepenuhnya akhir bulan.



Kerja di lakukan secara manual, disebabkan back-hoe tidak dapat masuk kerana musim hujan.


Rumpun kantan yang telah di pindahkan sebelum raya lalu, mungkin akan di alihkan semula selepas siap projek syawal. Hasil pisang di atas ban ini cukup bagus jika di biarkan pokok kantan di sini pasti pokok pisang tewas.



Sudah seminggu berlalu, pukul 6:30pagi saya singgah sekejap kat kebun (Fasa 9)buat batas dengan cangkul. Target keluarkan peluh,relax,hilangkan stress...

1.Berjalan 1/2km ke kebun.

2.Buat Batas 25kaki panjang x 3kaki lebar

3.Minum 1.5 air kosong.

4.Berjalan balik 1/2km

5.Pergi pejabat di sek 7 shah alam sebelum 8:30pagi.

Semuanya dalam masa 2jam. Inilah hasilnya.












1 comment:

tajudin said...

projek kat bt 13 puchong ke ni?

selamat berjaya