Saturday, March 13, 2010

Memperbarui projek Syawal 2008

Inilah foto yang diambil pada bulan Syawal 2008. Ia menunjukkan dua baris bunga kantan di tanam di sebelah bawah ban sungai (kedudukan sungai di sebelah kiri). Tanah di sebelah kanan pada foto ini agak cerun sedikit dikenali sebagai ban sungai. Lebar antara jarak tebing sungai dengan kaki cerun pada ban ini lebih kurang 60 kaki. Manakala panjang yang telah di tanam dengan pokok kantan melebihi 1km. Mengimbau kembali foto ini mengingatkan saya tujuan saya memindahkan pokok kantan dari atas ban ke sebelah bawah adalah untuk memperbanyakkan jumlah pungutan hasil. Pada masa itu tidak terfikir di manakah pasaran yang hendak di jual nanti.


Sebenarnya foto ini di ambil untuk menunjukkan lembu yang baru sampai pada bulan Dec 2009, tetapi kebetulan kedudukan lembu berposing berdekatan dgn pokok kantan yang di tanam. Jadi bolehlah di gunakan untuk melihat perkembangan projek syawal selepas setahun berlalu. Inilah keadaan pokok kantan selepas berumur setahun satu bulan dan sememangnya masih belum lagi boleh mengeluarkan hasil. Saya membiar pokok kantan tanpa baja bagi melihat pembesaran secara semula jadi dan cuma mengawal rumput pada sekeliling pokok supaya tidak terlalu semak.

Ini gambar terkini yang di ambil pagi tadi 13/3/2010 setelah hampir setahun lima bulan. Setelah agak lama menunggu Alhamdulillah sudah ada pokok pisang yang berbuah begitu juga bunga kantan yang boleh dipetik. Dulu saya tidak tahu di mana mahu memasarkan bunga kantan jika banyak jumlahnya tapi kini bekalan ini tidak mencukupi untuk di bekalkan di sekitar tempat tinggal saya.





b








Bagi memenuhi pasaran untuk dua tahun mendatang saya cuba menambah jumlah tanaman dan pembesaran kawasan baru. Jika di perhati di belakang lembu pada foto di atas terdapat rimbunan pokok tebu sungai. Sebenarnya itulah kawasan zon penampan selebar 30 kaki yang saya tinggalkan. Oleh kerana pokok kantan sesuai mengantikan fungsi tebu sungai sebagai pengurang hakisan tanah saya telah menjalankan kajian. Minggu lepas saya memulakan projek menebas dan membersihkan kawasan tebu sungai (tinggi hampir 7-8kaki, 10kaki pun ada), takut juga masa itu sebab buat kerja seorang-seorang. Sebenarnya saya takut pada binatang berbisa, nasib baik ada lembu bolehlah saya parking berdekatan jadikan 'teman dan front liner' bila mahu bersihkan satu-satu kawasan.





No comments: