Sunday, March 14, 2010

Senjata Makan Tuan.


Seperti hari-hari hujung minggu atau cuti umum, biasanya saya sudah sampai ke kebun awal-awal pagi. Begitulah hari ini. Niat hati mahu bersihkan kawasan tepi sungai seperti yang telah dirancang sebelum ini. Gambar di mana tapak projek yang akan di buat pun sudah di ambil bahkan sudah di teliti dalam pc malam tadi. Bila tekad sudah kuat dan matlamat nampak jelas maka mudahlah sikit ia dilaksanakan. Pekara pertama ialah membersihkan di bawah pokok kayu-kayu besar dengan menggunakan parang. Banyak jenis tumbuhan yang menjalar dan memanjat di kawasan ini, jika tidak di bersihkan dulu susah dan merbahaya bila pokok besar di tebang. Ada setengah pokok jenis memanjat ini amat kuat memaut dahan pokok, jika pokok ini di potong dengan chain saw dan tumbang dahan yang di paut ini boleh patah dan kemungkinan mengempap tanpa di sedari.Ini penting memotong tumbuhan menjalar dan membersihkan di bawah dulu. Sebenarnya bahaya berada di mana-mana, pagi tadi semasa membersihkan bawah pokok saya telah terkena parang. Mulanya saya tidak merasai kesakitan jadi saya meneruskan kerja tapi lama-kelamaan kaki rasa pedih. Ya Rabbi! Banyaknya darah sampai sarung kaki pun basah. Ingat sedikit lukanya rupanya panjang dan dalam. Saya mengikat luka dengan kain dan bergegas balik ke rumah dan ke klinik. Selepas doktor mencuci luka, memberi 6 jahitan dan suntikan kancing gigi barulah terpaksa berehat. Inilah hari minggu yang mejemukan, rasa begitu lama berada di rumah. Moral dalam kejadian ini, kita hanya boleh merancang tetapi Allahlah yang menentukan segala-galanya.

No comments: