Friday, January 23, 2009

Selamat Datang Pengkalan Semangat 2

Ini ialah di antara salah satu perancangan tahun 2009, mendirikan pondok dari pada kayu 100% dan tidaklah macam Pengkalan semangat 1 dulu. Buat masa ini hanya rangka kayu hampir siap jika tiada masalah pada pertengahan bulan feb. nanti saya jangkakan pondok bolehlah diami. Dalam minggu ini saya akan balik kampong dan akan membawa tingkap pula. Sebenarnya ia tingkap lama dari orang tua dan tidak di gunakan lagi selepas kerja pengubahsuaian rumah di kg dulu. Manakala pintu saya ambil dari pejabat yang tidak di gunakan. Semuanya banyak barang yang diperolehi dari barang terpakai. Nak jimat kos. Hanya genting dan kertas aluminium yang perlu saya beli.
Saya banyak menggunakan skru dan nut pada tiang-tiang utama untuk mengikat antara kayu, ini untuk memudahkan jika ia dipindah alih kelak. Rasanya peringkat yang paling sukar ialah mereka-bina pada bahagian bumbung kerana belapis dua, bertujuan angin keluar masuk seterusnya mendingin suasana dalam pondok. Insyallah saya akan melaporkan PS2 dan perkembangannya selepas balik kg nanti.

















1 comment:

Mohd Noh Basri, said...

salam bro..fuhh..cantiknya pondok..
macam nak buat rumah jerk..hehehe...
pandai bro bertukang yek:D
tahniah!smoga semangat terus mambara!!!
all da best bro!! :D