Tuesday, May 04, 2010

Lawatan ke Kebun Pucuk Manis

Lama betul tidak mendengar berita tentang kawan saya ini, rasanya sudah berpuluh tahun. Saya mengenalinya semasa membuat ibusawat Beranang, entah macam mana bila baru-baru ini saya ada masalah talian telefon di kawasan Semenyih terus saya menghubunginya melalui telefon, katanya dia baru bersara dan sekarang dia ada kat kebun. Borak punya borak dia mengajak saya datang ke kebunya.
Pada bulan lepas saya berkesempatan singgah kekebun En. Zakaria di Batu Rembau, cukup luas tanaman beliau hingga kelihatan sayu sejauh mata memandang. Berbaris pucuk manis di tanam atas beratus-ratus batas. Menurut En. Zakaria buat masa sekarang terdapat lebih 200000 pokok pucuk manis di atas lebih 10 ekar dan secara konsisten mengeluarkan 300kg pucuk manis sehari.
Kerana terlalu asyik bercerita hingga terlupa langsung mengambil gambar, Insyallah saya akan masukkan kemudian bila buat lawatan kedua nanti.

3 comments:

Anonymous said...

salam :) pasti menarik tempatnya tu:)
tak sabar nak lihat gambarnya :D

Orang Padi said...

Tk Tobie, Insyallah sy cuba dptkan gambarnya. Dan saya juga tidak sabar melihat perkembangan jangung manis tu...

Abd Ghani said...

uiihh. nak tgk gak rupa pucuk manis tu