Tuesday, April 10, 2007

Menanam pisang klon baru




Pada Fasa 1 terdapat 3 baris pokok bunga kantan di mana setiap baris terdapat 30 pokok.Manakala setiap antara baris saya ada menanam pokok pisang dengan tujuan untuk pokok pelindung.Pokok bunga kantan sesuai pada tanah yang lembab dan tidak berapa sesuai jika terdedah terus kepada cahaya matahari terutama bila baru ditanam melalui umbisi.

Saya juga ada menanam pisang tanduk dan klon baru pisang yang saya panggil Raja Tylon.Orang tua saya telah memberi benih-benih ini untuk di biakkan di bandaraya takut pupus kerana keadaan tanah di kampong sekerang ini sudah tidak sesuai untuk tanaman pisang.Saya pun perasaan juga keadaan kampung di mana pisang-pisang dah tidak subur jika di bandingkan dengan sewaktu saya kecil dulu.Apakah kampung saya mengalami akan tempias kepanasan sejagat.

No comments: