Monday, April 09, 2007

Menanam

Saya sekali lagi balik kampong untuk melihat orang tua dan pada masa yang sama membawa benih pokok kantan.Saya mengangkat satu guni besar ke dalam 'bonet' kenderaan hinggakan baju beg saya letakkan di celah-celah kaki.Setelah sampai ke bandar saya terus bergagas ke ke tapak yang sudah di bersihkan.Berat mata memandang,berat bahu yang memikul seguni benih kantan.Saya dah banyak kali berhenti berehat dari tempat 'parking' ke tapak semaian.

Rasanya macam patah pinggang berjalan 1 km dengan membawa beban.Sebaik berehat seketika saya meneruskan proses penanaman pokok kantan.Jarak lubang pokok ke pokok sejauh 2 meter.
Mata cangkul sudah rosak kerana banyak kali terkena batu, tetapi nasib baik lubang yang saya gali sudah mencukupi untuk setiap benih yang saya bawa dari kampong.

1 comment:

zulkovf said...

benih kantan tu biji nya ker atau guna batang yek?