Monday, December 01, 2008

Balik Kampong di Singapura

Sebenarnya, Singapura adalah kampong orang rumah, di sinilah dia di lahirkan dan di besarkan. Rasanya sudah lama saya tidak ke Singapura dengan menaiki kenderaan sendiri. Jadi untuk sampai ke sana dengan memandu agak risau juga. Alhamdulillah dengan teknologi yang ada sekarang ini semuanya nampak mudah. Tugasan kali ini ialah bermalam di Bedok, mengziarahi makam Habib Noh di Plamer Rd dan jemputan perkawinan di Yisun. Di sebabkan saya tiada alat GPS, saya menggunakan Google Map untuk mencari ketiga-tiga lokasi. Semua lokasi saya simpan dalam fail PC.Risau kalau tak simpan dalam fail saya tidak boleh melayari internet melalui modem EDGE Digi semasa berada di Kota Singa. Sesampai di Woodland Checkpoint saya menyerahkan pemanduan pada orang rumah kerana saya akan membaca dan memberi arahan jalan melalui PC. Seronok juga kerana semua anak-anak pun terlibat sama membaca tanda dan nama jalan. Macam permainan mencari harta karun pula. Di sini semua nama-nama jalan nampak jelas. Rasanya tiada satu pun yang tertinggal atau hilang. Saya menggunakan dan melalui jalan tak bertol untuk menambah rasa seronok. Cukup sempurna saya sampai semua tempat tanpa bantuan dari orang. Syukur.

1. Bedok-Tempat tinggal di Tosca Terrace taman permainan masa dia kecil dulu. Rupanya bersebelahan jalan Singlap Rd (Singlap 5- Kugiran Pop Yeh Yeh Jafredin)

2. Makam dekat Palmer Rd. Hadiahkan Habib Noh surah Al-Fatihah.
3. Yisun-Selamat Pengantin Baru dan menempuh alam baru. Semoga Allah memberkati keluarga hingga ke akhir hayat. Amin.

No comments: