Friday, September 14, 2007

Membuat Kerepek Di Pengkalan Semangat

Hari ini masuk hari ketiga umat Islam berpuasa.Setelah selesai solat subuh saya bersiap mengemas barang yang perlu untuk di bawa ke Pengkalan Semangat.Kali ini lebih banyak barang perlu di bawa ke pondok seolah-olah mahu berpindah ke rumah baru.Tong gas,dapur gas, minyak masak, kuali besar,dulang,sudip,penapis,pisau, garam,bawang putih,plastik beg dan mancis.Saya dah listkan barang tu sebelum tidur malam tadi.Bukannya apa kalau bersiap awal kurang risikonya untuk tertinggal barang.



Jam 6:30 pagi saya dah siap masukkan semuanya ke dalam bonet kereta.Perjalanan dari rumah ke kebun mengambil masa 5 minit aje.Cuma dari tempat parking kereta ke kebun perlu berjalan kaki sejauh hampir 3/4 km.Jalannya agak sukar kerana banyak longgokan tanah merah. Jika jalan berlengang pun dah penat apatah lagi pikul tong gas.Aduh...susah beb...Mujurlah awal pagi taklah panas sangat.Saya berulang alik sebanyak 3 kali dari kereta ke pondok barulah semuanya habis di punggah.


Sesampai ke kebun terus menebang 4 tandan pokok pisang tanduk.Kena pilih pisang yang special sikit untuk dibuat kerepek,pertengahan antara muda dan tua.Jika terlalu tua kerepek cepat lemau tapi rasanya manis dan terlalu muda ianya bergetah dan angin satu badan.


Pisang tanduk mudah di kopek dari kulit kerana saiznya yang besar.Lukakan satu garisan dengan hujung mata pisau pada segi pisang, ia mudah ditanggalkan kulitnya walaupun dengan tangan saja.


Biarkan sejenak pisang yang telah di kopek tadi ini bertujuan supaya getah pada permukaan isi itu kering.
Pada masa yang sama bolehlah panaskan kuali yang berisi minyak.Setelah minyak panas,iriskan/sagat pisang kedalam kuali.Biasanya dengan memasukkan 5kg minyak masak saya boleh mengoreng 6 batang isi pisang sekaligus.
Kerepek pisang sudah masak jika semua isi timbul ke permukaan minyak dan rasa ringan ketika membalik-balikkannya.Masukkan garam dan bawang putih yang di tumbuk lumat sebelum di angkat.Biarkan ia sejuk sebelum di masukkan ke dalam bekas.

Saya bercadang proses pembungkusan dibuat selepas solat terawih malam ini di sebabkan badan terlalu letih.Selepas membersihkan semua peralatan saya pun berangkat pulang ke rumah.Kali ini perjalanannya membawa barang ke kereta dirasakan terlalu jauh apatah lagi dengan terik matahari.Tuhan sajalah yang tahu bertapa hausnya saya, semua minuman yang sedap terlintas pada masa itu,jus limau,air kelapa,pehhh...



Alhamdulillah tercapai juga puasa hari ini, selepas bersolat terawih saya balik ke rumah dan terus membungkus kerepek ke dalam plastik.500g untuk satu bungkus plastik.Sebanyak 10kg kerepek habis saya bungkus untuk malam ini. Terhasillah kerepek yang tak berjenama yang paling segar di hasilkan dan di goreng terus dari ladang. Bukan itu saja setiap penghasilan sejak mula ia di tanam di mulai dengan kalimah syahadah.Semoga sesiapa memakannya beroleh kebaikan di dunia dan akhirat.Aminnn....

No comments: