Tuesday, September 25, 2007

Permintaan Kerepek Pisang

Hari Sabtu dan Ahad siang banyak masa saya gunakan untuk membuat kerepek pisang di Pengkalan Semangat,PS.Bulan puasa tahun ini banyak tempahan yang saya dapat.Mula-mula tu buat kerepek kerana terpaksa kerana harga pisang tanduk murah iaitu RM1.30 sekilo.Nak dapat harga RM1.50 sekilo bukan main susah.Bertapa susahnya saya memikul setiap tandan sejauh 1 km, tak berbaloi jika harga murah.Jadi, jalan terbaik ialah membuat end product iaitu kerepek.

Pengeluaran taklah banyak, untuk 2 hari saya dapat menghasilkan 20 kilo kerepek pisang tanduk. Buat taklah susah sangat cuma nak tunggu masa mengoreng yang agak lama 25 minit setiap gorengan. Panas,haus,muka berminyak dah tinggal biasa aje...

Harga untuk sekilo yang saya jual sekarang pada orang tengah ialah RM10.Saya sarankan dia orang boleh jual dengan harga yang berpatutan mungkin RM15 atau RM16. Biasanya harga kerepek pisang tanduk kat luar mahal iaitu RM18 dan yang RM25 sekilo pun ada.Kesian orang yang nak makan.Saya tak boleh jual terus kat customer.....malu tak boleh cakap...heee....

No comments: